Den första Aktiv Förskolapärmen kom till 1976.
Förskolan sorterade då under Socialstyrelsen och styrdes av "riktlinjer".
Innehållet var mer omsorg än utveckling och lärande.
Grunden till pärmen var att Partille kommun, utanför Göteborg hade
startat en utveckling av innehållet i förskolan som följdes upp av
5 förskollärare och som sedan blev den första Aktiv Förskola-pärmen.
Det var den första riktiga handboken med ett handlingsprogram i praktisk
form för den dagliga verksamheten. Den kom under åren att beställas i
mer än 40.000 exemplar. 1978 kom pärm nr. 2 - Skapande Förskola
Det var en annan tid. Arbetsdagen planerades och innehåll förbereddes.
Då "lärde man ut" och lyssnade kanske inte in barnens frågor som nu. Inget var digitalt och mycket material var
sådant som blivit över och kunde återanvändas.
Jag, Hans Paulson har varit med från starten och vid millennieskfitet år 2000 övertog jag hela serien som helt arbetades om. Gamla pärmar togs bort och nya kom till. Allt för att kunna fungera inom ramen för den nya läroplan som kom 2011, Lpfö 98 rev 11. Serien bestod då av 11 pärmar med nära 1000 olika idéer och övningar indelade efter läroplanens alla delmål.
Nu arbetar vi efter Lpfö 18 där det tillkommit nya delmål, bl. a. det digitala
lärandet. Men fokus flyttades till bara tre delmål: Matematik,
Språk och kommunikation och Natur och teknik.
Mest förändrades dock arbetsformen. Det mesta blev digitalt. Dagshändelser, värdegrund och
barnens egna frågor fick större tyngd i undervisningen. Nättjänster som Youtube, Google och
Wikipedia blev användbara källor i det dagliga arbetet.
När det nu ser ut som det gör varför ska det då finnas en serie som Aktiv Förskola i tryckt form?
Ett viktigt ord i förarbetena för Lpfö 98 rev 11 var ALLSIDIGHET.
Det fanns med som ett delmål i remissupplagan men kom inte med i slutvarianten.
Dagens utveckling med fokus på bara tre delmål förstärker också denna brist
på allsidighet i förskolebarnens "utveckling och lärande".
Ett annat viktigt ord är KONTINUITET. Allt digitalt material förändras snabbt.
Det som fanns på Google om grodor förra veckan finns kanske inte där denna
vecka.
Var är Youtube-filmen om vattenrening som vi såg i våras? Risken finns att
utbudet styr undervisningen mer än läroplanens delmål.
Ett tredje är DELEGERING.
Lpfö 18 öppnar möjligheterna för Utveckling och Lärande till flera personal-
grupper. Men ansvaret för genomförandet vilar på Pedagogerna eller Rektor.
Det tryckta materielet är en stabil grund för delegeringen med möjligheter
till uppföljning, utvärdering och utveckling. Och för gemensamma register
i såväl det tryckta materialet som i mobiler och paddor i det dagliga arbetet.
Därför tror jag att Aktiv Förskola ska finnas i både tryckt och digital form.
Allt innehåll utgår från Läroplanen. Ett innehåll som inte förändras. Barnen
som börjar om 2 år har möjlighet att få samma undervisning som årets barn.
De föreslagna övningarna är skapade för förskolebarnen, deras behov och
möjligheter.
Övningarna har en bred palett med sånger, sagor, berättelser, lekar,
rim och ramsor. Pärmarnas innehåll främjer en allsidig undervisning.
Varje förskola kan skapa sitt eget program. Efter just förskolans behov
och möjligheter. En grundsten för såväl delegering som utvärdering och
information. Ett program utifrån värdegrund, tillgängliga verktyg och exempel
med övningar och aktiviteter. Allt i tryckt form - men också delvis i digital form
för promenader, omvärldsbesök och spontana lärtillfällen.
Under höstterminen 2023 kommer det gratis att finnas en övning inom
ramen för Lpfö 18´s delmål för varje ny vecka på hemsidan i digital form för
mobiler, datorer och plattor. Kanske som tips för veckans pedagogiska tema!
Gå också in på mejla kontakt@aktivforskola.se för adressen till vår provutgåva av den digitala upplagan.
Gratis att använda under vårterminen (klar 15 mars).
Klicka på listan nedan så blir den läsbar